Den aldrende Edvard Munch legger fra seg penselen og paletten ved staffeliet og går inn i stuen. I løpet av halvannen time foran speilet i sminkestolen er skuespiller Anne Krigsvoll forvandlet til kunstneren slik han så ut i de senere årene av sitt liv. Spisestuen på Negarden er gjort om til en tro kopi av et av rommene i sveitservillaen på Ekely i Oslo som Munch kjøpte i 1916. Her bodde han frem til sin død i 1944. Spisestuebordet er overfylt med Munchs bøker og notater. Lenger inn i en av de andre stuene står hans skrivebord, og kurvstolen han elsket å sitte i. Kjente, ikoniske verk fra kunstnerens hånd står langs gulvet, og henger på veggene. Det er filminnspilling på Negarden, full rulle fra morgen til kveld.
– Regissør Henrik Martin Dahlsbakken er en stille, tenkende type som går helt opp i jobben sin, fortelle Eva. – Da han kom inn i de indre gemakker på Negarden utbrøt han:
– Det er jo som å komme rett inni stua til Munch det her!
Stjernenatt og selvportrett
Dahlsbakken har, sammen med fem andre, skrevet manus til flettverkfilmen om den store maleren. De brukte lang tid på å finne den beste lokasjonen for å filme scenene i villaen som var Munchs hjem i nesten tredve år. Edvard Munch hadde produktive år på Ekeley. Her ble noen av hans vakreste verk til, med motiver i dialog med omgivelsene, fra den store hagen, og naturen rundt. Her ble Stjernenatt-serien til, og her malte han også flere av de berømte selvportrettene, blant annet Selvportrett mellom klokken og sengen.
Munchs villa på Ekely ble revet av Oslo kommune bare 16 år etter hans død. Negarden 1897 har mange fellestrekk i både stil og stemning med sveitservillaen på Ekely, og slik gikk det til at Eva og Olav ble vertskap for hele filmproduksjonens stab og skuespillere en uke i januar 2022.
Edvard Munch livløs på gulvet
– Jeg drev mest på kjøkkenet under innspillingen. Vi sto jo for alt med overnatting og mat. De fikk ordentlig bondekost, og jeg trur dem var fornøyde for dem åt godt. Det var mye mat hele dagen, da de spiste til forskjellige tider. Men innimellom fikk jeg titte litt inn i det som foregikk. En dag jeg kom inn lå Munch på gulvet, han så helt død ut, men levde nok likevel. Det var artig å se de ulike scenene som tas opp om igjen og om igjen. Jeg skjønte hvor mye jobb det ligger bak en sånn film, det var utrolig interessant. Tiden brukes effektivt, det jobbes hele tida, alle detaljer skal på plass.
Eva forteller videre at alt ble snudd opp – ned og flyttet på, etter at det opprinnelige interiøret var nøye fotografert. Filmteamet brukte alle stuene, verandaen, deler av kjøkkenet og kjelleren, der de gjemte maleriene til kunstneren, samt Mathiassuiten i annen etasje, som illuderte soverommet til Edvard Munch.
Gjenskapte villaen på Ekely
– Vi har jo tatt vare på mye av det originale, så her er det ikke mye som er endret siden Munchs tid. Jeg så dem gjenskape nøyaktig interiør helt ned til minste detalj som var identisk med bilder fra huset på Ekely, alt fra malerier som hang på veggene til skrivebordet hans. Han hadde en kjempestor spisestue, og bordet var overfylt med masse bøker, han hadde det skikkelig rotete, men hadde sikkert system i rotet sitt. Og gardinene våre ble fjernet, for Munch hadde ikke gardiner på Ekely.
I fint selskap
Negarden 1897 er i fint selskap, for andre deler av filmen er tatt opp på flotte steder i utlandet, blant annet i Tyskland og Danmark. Filmcrewet satte også inn et flygel for anledningen, som Eva fikk beholde.
Huset på Ekely er borte for alltid. Men nå kan du istedenfor komme å nyte Afternoon Tea i Munchs stuer, og vite at du sitter ved bordet der Munch hadde alle bøkene sine. Du kan overnatte i Munchs seng, og se for deg hvor han plasserte lerretet før han begynte å male på sitt selvportrett. Mens du lar den deilige gourmet maten synke, kan du kanskje høre en svak gjenklang av Claire de Lune fra flygelet, og vite at her er den siste delen av livet til Munch blitt filmet og virkeliggjort på lerretet.